Suomen Ammattikalastajaliitto tiedotti keskiviikkona 22.1. juhlistavansa 40. toimintavuottaan julkaisemalla paitsi historiastaan kertovia artikkeleita, myös suurelle yleisölle suunnattuja tietoiskuja ammattikalastuksen maailmasta. Pro Kala ry:n toiminnanjohtaja Katriina Partanen iloitsee, että tämä perinteikäs ammatti saa entistä enemmän näkyvyyttä.
– Kuluttajat kyllä tietävät, miten kalaa narrataan niin sanotulla hopeakoukulla, mutta ammattikalastajan työ voi olla vierasta. On hienoa, että alaa tuodaan esille tällä tavalla, hän toteaa.
Partanen muistuttaa, että ilman ammattikalastajia voisi näky kaupan kalatiskillä olla erilainen.
– Kaikki pyydetty kala kaupoissa ja ammattikeittiöissä tulee ammattikalastajan pyydyksistä. Luonnonkalaa ei olisi kuluttajille tällä tavoin tarjolla ilman heitä, hän toteaa.
Kuluttajatutkimukset ovat osoittaneet, että suomalaiset haluavat syödä kalaa nykyistä enemmän. Pro Kala ry:n teettämä, viime vuoden marraskuussa julkaistun tutkimuksen mukaan jopa 80 % suomalaisista haluaa lisätä kalan määrää ruokapöydässään.
– Kalan kysyntä elintarvikkeena on yksi ammattikalastajien työn edellytyksistä, ja siitä ei ole pulaa. Pyydetyn kalan osalta kysyntä ylittää tarjonnan: saatavuusongelmien takia jäänee moni kala-ateria syömättä, Partanen harmittelee.
Pyydetyllä kalalla on sesongit, samaan tapaan kuin eri vihanneksilla on satokautensa. Sesongissa olevaa kalaa on varmemmin saatavilla. Tammi-helmikuussa tarjolla on etenkin haukea, madetta, muikkua ja silakkaa.
– Ne ovat kaikki oivia keittokaloja, eli Kansallisena kalakeittopäivänä 11. helmikuuta kannattaa pyydystää ostoskoriin näitä lajeja, Partanen vinkkaa.
Sesongit on helppo tarkastaa Pro Kala ry:n Pyydetyn kalan sesonkikalenterista, jonka voi tulostaa haluamassaan tyylissä vaikkapa jääkaapin oveen.